Det er vigtigt at have styr på hvilke søgeord, der er de vigtigste for din side. Bruges disse rigtigt, kan det nemlig være med til at tiltrække dem, der leder efter lige netop de produkter, du tilbyder.

I øvrigt kan det måles, hvilke søgeord, der har ledt frem til klik til din side hidtil. Dette kan give en god idé om hvilke ord, du skal lægge vægt på i din markedsføring. Men det kan også være man hidtil har tiltrukket et andet klientel end man havde ønsket fra start og dermed skal finde helt nye søgeord.

Lige meget hvad din hjemmeside indeholder – om det er viden eller webshop – så skal SEO bruges til at få flere til at klikke sig ind på din side. Den ER ikke længere.

 

Søgeordsanalyse

Første skridt i optimering af en hjemmeside er at finde ud af hvilke søgeord, der er de vigtigste for hjemmesiden samt hvilke, der bruges mest. Her bruges blandt andet et værktøj fra Google selv, Keyword planner, som afslører, hvor meget forskellige søgeord bruges. Som skrevet kan det også være nye søgeord du ønsker at rangere godt på.

 

Søgeordsanalysens formål

Først og fremmest skal søgeordsanalysen afklare hvilke søgeord, din virksomhed bør arbejde med, i forhold til de ydelser, der tilbydes. Derudover er et af målene at finde ud af, hvilke relevante søgeord, der bruges mest.

Dette leder videre til en undersøgelse af, hvad konkurrerende hjemmesider bruger af søgeord – dette klares med allintitle-søgninger, hvor kun relevante hjemmesider dukker op.

Desuden undersøges det hvilke længere former af søgeordet – såkaldte longtails – der bruges.

 

Undersøgelse af placering og prioritering af søgeord

Efter at relevante søgeord, anvendte søgeord og konkurrerende sider er kortlagt, giver det god mening at kigge på, hvor netop din side rangerer på de udvalgte søgeord.

Vær opmærksom på, om det er hovedsiden eller en underside, der dukker op i søgeresultaterne. Undersider kan være med til at give resultater på flere søgninger, så måske skal der oprettes flere af sådanne, som er målrettet bestemte søgetermer.

Lav for øvrigt en prioriteret rækkefølge af dine søgeord – det giver en god idé om, hvordan de skal bruges i det videre SEO-arbejde.

At finde frem til de rette søgeord er en vigtig grundsten ved SEO, således at de kan inkorporeres på de steder, hvor de giver resultater hos Google; det vil sige i sidetitler, metabeskrivelser, overskrifter og tekstindhold på landingssiderne.