Sådan kan du opnå høje resultater i søgemaskinerne med linkbuilding

 

I dag har de fleste virksomheder en hjemmeside. Det skyldes det store markedsføringspotentiale på internettet, hvor man kan være heldig at blive opdaget af en masse relevante kunder.

Desværre er det kun et fåtal af virksomheder, der virkelig mærker forskellen – og det er dem, der ligger øverst på Google.

De fleste, der bruger søgemaskiner, vælger nemlig de øverste resultater, og kommer aldrig videre end side 2. Derfor kan din hjemmeside nemt komme til at drukne i mængden, hvilket er ærgerligt, især hvis man har brugt tid og penge på at få den op at køre.

Heldigvis kan også din hjemmeside komme op og ligge højt i Googles resultater. Det kan gøres ved hjælp af SEO-arbejde, herunder linkbuilding. Rigtig mange firmaer der sælger dig online markedsføring vil fortælle dig at man ikke længere skal linkbuilde. Det vil Google ikke ha`

Disse firmaer vil meget gerne overbevise dig om dette da det er den dyreste del af SEO pakken. For det kræver en hel del arbejde og penge at have tilgang til sunde domæner med en høj DR ranking.

 

Hvad er SEO og linkbuilding?

SEO er en forkortelse for ”Search Engine Optimization” og er en overordnet betegnelse for alt arbejde, som man gør på og uden for hjemmesiden for at opnå bedre placeringer på Google.

Linkbuilding er et smallere begreb, der dækker over en bestemt type arbejde under det, der hedder off-page SEO – altså SEO-arbejde, der udføres uden for din egne hjemmesides rammer.

Linkbuilding har ét formål: at indhente links fra andre hjemmesider. Når et link fra en anden hjemmeside peger mod din side, er det nemlig et tydeligt signal til søgemaskinen om, at din hjemmeside er et besøg værd – det øger styrken i Googles øjne, og dermed skaffer det bedre placeringer.

Jo bedre et link, du får, jo stærkere og mere udtalt vil denne effekt være.

 

Opnå de bedste links med professionel hjælp

Et godt link kommer fra seriøse og stærke medier – fx en landsdækkende avis eller et anerkendt brand som Amino. Disse links er langt mere effektive end links fra mindre blogs og linkkataloger, men de er også tilsvarende sværere at få.

Problemet med disse links er at de er ekstremt dyre og i dag får artiklen ofte tagget “Sponsoreret indlæg” eller lignende og det er noget skidt for det læser Google. Nemlig at du selv har betalt for dit indlæg.

Derfor er det en god idé at gå efter artikler uden dette tag, men fra sites med en høj domain ranking fra Ahrefs, Moz e.l. Det kræver nemlig en gennemtænkt strategi og produktion af godt indhold, før man kan få et link fra en stærk side.

Til gengæld er effekten også tilsvarende stor. I mange tilfælde kan det vise sig at være en investering at sætte eksperter på opgaven. Du kan fx indgå et samarbejde med et SEO-bureau eller et webudviklings bureau, der arbejder for at optimere din linkbuilding.

Selvom professionel hjælp er en udgift, vil det hurtigt tjene sig ind igen, hvis de bedste pladser opnås – og det sikrer også, at du har mere tid og energi til at fokusere på det vigtigste for dig, nemlig arbejdet.

Spread the word. Share this post!