Onpage SEO er arbejdet med det indhold, man som besøgende ser på siden. Søgemaskinerne lægger stor vægt på kvaliteten af dette indhold, så optimering af det kan være et godt første skridt i SEO-processen.

 

Søgeordstæthed

Tidligere fokuserede Googles algoritmer i høj grad på, hvor meget et søgeord var anvendt, når sider skulle rankes i søgeresultaterne. Dette medførte hjemmesidetekster, hvor søgeord er proppet ind i hver eneste sætning. Som man nemt kan forestille sig, er en sådan tekst ikke særlig læseværdig. Og den tid er også forbi.

Med udviklingen af de parametre, som bestemmer en sides ranking, bliver man i dag straffet, hvis man på den måde overbruger søgeord. I stedet handler det om at skrive en tekst, der er så naturlig og læsbar som muligt. For at stræbe mod dette, kan man arbejde med begrebet søgeordstæthed. Det beskriver simpelthen, hvor mange gange et søgeord nævnes i en tekst.

Skriver man naturligt, uden at stræbe efter at putte et bestemt begreb ind så ofte som muligt, vil søgeordstætheden komme til at ligge på omkring 2-5 %. Det vil sige, at ud af 100 ord udgør søgeordet mellem to og fem af dem. Dette er et godt tal at læne sig op ad, når du skriver tekstindhold til din hjemmeside.

Men vigtigst af alt er dog alligevel at skabe kvalitetsindhold, som ikke kun er læseværdigt for Google, men også for de besøgende på din side.

 

Sidetitler

Sidetitlen er sidens overskrift, og det er den, der figurerer som linket til din side i Google-resultaterne.

Den skal gerne være præcis og forståelig, da det i høj grad er titlen, der skal få potentielle besøgende til at klikke på netop din side. Hvis sidetitlen ikke fanger folk, nytter det ikke noget at have en høj placering i resultaterne, når en titel længere nede virker mere tillokkende.

For at beskrive det ret relevante forhold mellem, hvor mange der ser din side i søgeresultater, og hvor mange, der rent faktisk klikker, bruges begrebet Click Through Rate (CTR).

Den skal selvfølgelig optimeres så meget som muligt, og her er især fængende sidetitler vigtige.

I forbindelse med dette skal det også nævnes, at søgeordet så vidt muligt bør være det første ord i din sidetitel.

Både for, at brugerne således lægger mærke til det hurtigt. Men ikke mindst fordi det første ord i titlen er det, som Google lægger mest vægt på, når sider skal rangeres.

Når det er sagt er der visse links du IKKE kan slå af pinden på sigt. Som billedet her til højre indikerer, rykker man bare ikke på første pladsen hvis søgeordet ligger præcis i domænet, uanset hvor indbydende dit link er på søgemaskinerne.

 

Metabeskrivelse

En metabeskrivelse er den lille tekst på et par linjer, som fremgår under din sidetitel. Den skal uddybe, hvad det er din side handler om. På den måde kan den kritiske Googler, der ikke fanges blot af en sidetitel, overbevises om, at din side er den rette at besøge.

Der er ikke mange tegn til rådighed i en metabeskrivelse, så du må være nøjagtig og få det vigtigste med. Det er en udmærket idé at have dine søgeord med i beskrivelsen. Ikke fordi der lægges vægt på det store SEO-regnestykke.

Men fordi de søgte ord jo bliver markeret med fed i metabeskrivelserne, og det kan tiltrække folks opmærksomhed og forbedre din CTR. Så metabeskrivelsen bliver alligevel en del af SEO-arbejdet, som der ikke skal tages for let på.

Det er dog ikke altid, at søgeresultater vises med netop den metabeskrivelse, du har udformet. Det er fordi Google kan finde på i stedet at fremhæve et stykke tekst fra din sides indhold, som er relevant i forhold til det søgte – for eksempel, hvis der er søgt efter en sætning, du bruger.

Det gør det nemmere at finde relevante resultater som bruger, og kan endvidere være et plus i forhold til dine klik og din CTR.

 

CTR

CTR måles i procent. Hvis hver 10. klikker, som har set dit link på en søgemaskine f. eks Google, bliver din CTR altså 10 %. Din CTR vil som regel være større, jo bedre du ligger i søgeresultaterne – med mindre din sidetitel og meta-beskrivelse altså halter meget bagefter.

Omvendt har CTR også en betydning for, hvor højt du rangerer på Google. Det har det ud fra en vurdering af, at højt CTR må betyde, at brugerne synes din side virker relevant.

Der kigges dog ikke kun på CTR isoleret set, men også på faktorer som, hvor lang tid der bruges på din side med mere.

Så det nytter ikke noget blot at stile efter en høj CTR. På den måde hænger de mange SEO-parametre sammen, og det giver ingen gevinst at satse alt på enkelte af dem.

En yderligere måde, du kan kæle for Google på og få bedre placering, er ved at præsentere din sides indhold på flere måder.

Det kan for eksempel være ved at stille det op med bullet points.

 

Alt-tags

Google kan endnu ikke gennemskue alt, og skal for eksempel have hjælp til at tyde, hvad der er på et billede. Det gøres med alt-tags, som er beskrivelser af et billedes indhold, som ikke vises på siden, men hænger sammen med billedet.

Det er anbefalelsesværdigt at have søgeord med i alt-tags. Dermed får du nemlig mulighed for også at få besøgende, som leder i Googles billedresultater, og kan klikke ind på din side af den vej.

 

Tidsforbrug på siden er vigtig

Hvis dit indhold er relevant og af høj kvalitet, vil brugerne som regel også bruge tilsvarende mere tid på din side. For at forlænge den tid, folk bruger, kan det være en fordel at gøre siderne mere indbydende.

Hvis det første, øjet møder, er en mur af tekst, er der nok mange, der står af igen. Overvej i stedet at præsentere ting grafisk, med videoklip eller billeder. Er du en webshop, er det vigtigt du lader billederne tale. Så længe kunderne er inspireret bliver de på din side og det er virkelig noget der er begyndt at tælle hos søgemaskinen Google. Så engagement hos forbrugeren beskriver brugernes interaktion på din side; hvor meget de klikker, scroller og på andre måder navigerer rundt. Sørg derfor for at bygge dine sider op, så de indbyder til engagement og klik.